Metallreparation

Metal repair in the automotive industry - Henkel Adhesives - Learn more about metal repair.

GÖR SÅ HÄR: METALLREPARATION

 

Återanvändning och ombyggnad är i dag ett viktigt verksamhetsområde för bilverkstäder. Det finns många nya verktyg och lösningar som underlättar detta arbete. Denna utbildning visar dig tekniken för kemisk förtenning och olika ytskyddsbehandlingar.

Klicka på dessa länkar för att se fördelarna med

Ytomvandling för korrosionsskydd

Förtenningsmetoder (lödning, kemisk förtenning)

Ytterligare korrosionsskydd

Metallreparation: Ytterligare kunskap

Lär dig allt du behöver veta om metallreparation.

Rena metallytor på bilkarosser skyddas av ett omvandlingsskikt i form av en fosfatbeläggning som appliceras på OEM-lackeringsverkstaden och skyddas av en e-beläggning. En skadad beläggning kan orsaka korrosion och måste återuppbyggas.  

Under reparationsarbeten som slipning, skärning eller svetsning kan den skyddande beläggningen delvis avlägsnas eller förstöras. Den måste återuppbyggas för att återställa det ursprungliga skyddet.

Hur återställer man då snabbt och effektiv skyddet genom att reparera skadade ytbeläggningar?

Metal repair in the automotive industry - Traditional conversion coating.

Traditionell metod

  1. Preparera panelen med rena stålytor och spackel
  2. Blås ytan ren
  3. Rengör med TEROSON VR 20 eller Silicone Ex (används av lackerare)
  4. Grundlackera (sprayburk eller sprutpistol)
  5. Torktid mellan 15 och 30 minuter
  6. Avlägsna överskott
  7. Rengör igen med TEROSON VR 20 eller Silicone Ex
  8. Rengör appliceringsverktygen om sprutpistol har använts
  9. Fortsätt lackeringsprocessen
Metal repair in the automotive industry - BONDERITE wipe conversion coating.

Metod med BONDERITE-dukar

  1. Preparera panelen med rena stålytor och spackel
  2. Blås ytan ren
  3. Rengör med TEROSON VR 20
  4. Stryk rena metallytor med BONDERITE M-NT 1455-dukar
  5. Fortsätt med lackeringsprocessen inom några minuter (max. 15 min.)


Tillämpning: Fördelar med Bonderite-dukar

  • Strykning i ett steg, kräver inte sköljning med vatten
  • Enkel, ren och kontrollerad applicering på mindre ytor, snabbt och miljövänligt
  • Kräver inte blandning, omrörning eller rengöring av sprutpistol
  • Enkel kassering av förbrukade och torra dukar, kräver ingen särskild avfallshantering
  • Inget överskott
  • Ingen rengöring efter påstrykning
  • Kan appliceras i lackbås
  • Idealiskt för kanter och områden som slipats ned till rent stål/aluminium


Materialfakta och fördelar med BONDERITE M-NT 1455-dukar

  • Bruksfärdiga dukar som ger en kromfri omvandlingsbeläggning
  • Ger dubbelt så effektivt rostskydd jämfört med andra system
  • Förbättrar vidhäftning av lackskikt och tätningsmedel
  • Kromfri
  • Låg halt av VOC
  • Ersätter tvätt-/etsprimer
  • Effektivt alternativ till ny zinkbeläggning
  • Bättre arbetsmiljösäkerhet


Allmän anmärkning

BONDERITE M-NT 1455-dukar omvandlar ytan genom en kemisk reaktion med ovannämnda metallytor och skapar en yta med optimal vidhäftning. Den omvandlade ytan är idealisk för organiska ytbehandlingar, lacker, tätningsmedel och de flesta limmer. Denna reaktion förbättrar avsevärt vidhäftningen och korrosionsskyddet för efterföljande ytbehandling (inklusive primer med flerskiktssystem), tätningsmedel och limmer. Ytomvandling med BONDERITE M-NT 1455-W-dukar görs på torr yta och kräver ingen rengöring efteråt.

Att tänka på

Kan appliceras på:

  • Aluminium
  • Zink, zinklegering
  • Obehandlat råstål
  • CRS (kallvalsat stål)
  • Galvaniserat stål
  • Rostfritt stål

Ska inte appliceras på:

  • Grundfärger/primer (1K eller 2K)
  • Polyesterspackel
  • Lackrester
  • Plastdelar

Späd ej ut!


Applicera något av följande efter ytomvandling med BONDERITE M-NT 1455-dukar

  • E-beläggning
  • Grundlack
  • Primer
  • Lackspackel
  • Tätningsmedel
  • Lim

Allmän anmärkning
Polyesterspackel är utvecklade för bästa möjliga vidhäftning på rena metallytor.

Krockskador och liknande metallskador kräver reparation av metallytorna. Många bilverkstäder använder idag tennlödpasta.

Många aktörer i eftermarknadsbranschen söker en lösning som ersätter tennlödpasta. Den nya tekniken kombinerar smidig bearbetning med egenskaperna hos tenn.

Metal repair in the automotive industry - Traditional repair with tin solder paste.

Traditionell tennlödning

Traditionell reparation utförs med lödpasta och öppen låga

  • Processen är begränsad på stålytor
  • Lödpasta innehåller bly (tungmetall)
  • Processen använder öppen låga

 

Metal repair in the automotive industry - Chemical tinning, the 5010 TR method.

Tennspackelersättning – ”5010 TR-metoden”

Ny teknik: tvåkomponentsprodukt för ”kall” applicering

  • För stål- och aluminiumytor
  • Lätt att forma och slipa
  • Innehåller inga tungmetaller
  • Kräver ingen öppen låga (säkrare process, mindre demontering osv.)

Allmän anmärkning

  • Nyutvecklade TEROSON EP 5010 TR kombinerar smidig bearbetning och goda miljöegenskaper.
     

Fördelar med tennspackelersättning TEROSON EP 5010 TR

  • Tvåkomponentspatron med blandningsmunstycke (ingen manuell blandning)
  • Enkel och exakt applicering och optimal blandning
  • Idealisk för slipning
  • Utmärkt sjunkmotstånd
  • Enkel att forma och slipa
  • ”Kall” applicering (ingen öppen låga)
  • Ingen demontering av delar och komponenter i närheten, t.ex. sidokrockkuddar, bränsletank, interiördetaljer (ingen öppen låga som kan påverka elektronik och andra känsliga komponenter)
  • Orsakar inte skador på t.ex. e-beläggning, skyddsvax och lack

Materialfakta och fördelar med TEROSON EP 5010 TR

  • Lång brukstid (cirka 80 minuter)
  • Härdningstiden kan kortas med hjälp av värmedynor (FlexiTherm) eller infrarött ljus (max. 60 °C)
  • Låg densitet (lättare än tenn)
  • Krymper inte
  • Kan användas utan primer på stål och aluminium
  • Unik blyfri teknik, uppfyller krav från försäkringsbolag och fordonstillverkare

Ytomvandling för korrosionsskydd

Slipning, skärning och svetsning avlägsnar delvis eller förstör det befintliga ytskyddet (den ursprungliga fosfatbeläggningen som skyddas av en e-beläggning).
BONDERITE M-NT 1455-W är en innovativ lösning för snabb och säker påstrykning av omvandlingsbeläggningar.

BONDERITE M-NT 1455-W är bruksklara dukar

  • Kräver inga verktyg
  • Kräver inte etsprimer
  • Kromfri

Klicka här för att se ett exempel:

Hur du använder BONDERITE M-NT 1455-W

Metal repair in the automotive industry - Surface conversion for corrosion protection.